Overig

Nog meer plezier van de Waterbus

633

Al zo’n vijftien jaar is de Waterbus een vertrouwd gezicht in onze regio. Bijna twee miljoen passagiers maken jaarlijks gebruik van deze unieke manier van vervoer over water.

Inmiddels is Waterbus meer dan een openbaar vervoerder. En plannen zijn er nog genoeg. Daarover praten we met Gerbrand Schutten, directeur Waterbus en Gerben Baaij, directeur Dordrecht Marketing.

Waterbus is een bijzonder bedrijf met een ijzersterke dienstverlening. Hoe bijzonder eigenlijk, realiseren wij ons niet altijd. Deze vorm van openbaar vervoer blijft echter onder de vakbroeders niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland niet onopgemerkt. Gerbrand Schutten hierover: “Wij zijn aangesloten bij een Europees netwerk van ferry operators en in dat netwerk worden wij als bijzonder beschouwd door onze schepen, ons netwerk en onze activiteiten. Zo hebben wij bijvoorbeeld vorig jaar op verzoek een pilot in Antwerpen uitgevoerd. Ook daar hebben ze te kampen met vervoersproblemen, maar gelukkig is er ook genoeg water voorhanden. Wij hebben aangetoond dat je met waterbussen een modern en snel verennetwerk kan exploiteren.” In onze regio is de Waterbus al jaren niet meer weg te denken. Naast de OV-speler die in de spits het wegennet probeert te ontlasten, is Waterbus inmiddels ook een belangrijke partner en vervoerder in de recreatieve en toeristische sector. “Wij bieden heel veel mensen vervoer aan naar bijvoorbeeld de molens van Kinderdijk, de Biesbosch en de mooie stad Dordrecht. En we blijven ons ontwikkelen,” zegt Gerbrand Schutten hierover.

Watericonen

Over dat laatste is Gerben Baaij als directeur van Dordrecht Marketing zeer te spreken. “Deze regio mag zich verheugen in een aantal bijzondere iconen; de molens van Kinderdijk, de Biesbosch en onze oude binnenstad. Voor toeristen best lastig, je bent per auto te lang onderweg om alles in een dag te bezoeken. Met de snelle waterbusverbindingen gaat dat snel en comfortabel.” Dat geldt ook voor het bezoeken van andere toeristische plekken en evenementen. Waterbus speelt hier niet alleen op een adequate wijze op in, zij nemen eveneens als partner deel in een samenwerkingsverband van een tiental publiek-private partijen die onder de noemer ‘Coalitie Waterdriehoek’ de toeristische en daardoor ook de economische ontwikkeling van Biesbosch, Dordrecht, Kinderdijk en het gebied daartussen stimuleren. Gerben Baaij: “De activiteiten van dit samenwerkingsverband hebben al geleid tot meer dan 30, zeer uiteenlopende, projecten en investeringen van vele miljoenen. Er is bijvoorbeeld een extra steiger gekomen bij Kinderdijk en er zijn extra investeringen gedaan in Dordrecht en in de Biesbosch. Ook is de website watericonen.nl gebouwd. Op deze website staan artikelen, video’s en foto’s over het gebied die vrij zijn te gebruiken door bedrijven en overheden voor hun marketingcommunicatie. Het is te veel om op te noemen.”

Avondboot

Zo’n 90% van de reizigers van Waterbus reist naar een vaste bestemming. Zo ook de reizigers vanuit Zwijndrecht en Papendrecht naar Dordrecht en vice-versa. Voor deze reizigers is er goed nieuws. Gerben Baaij: “Het stond al jaren op mijn verlanglijstje. Een verzoek van een inwoonster uit Papendrecht om de waterbus langer door te laten varen is opgepikt door statenlid Metin Celik en met steun van veel stakeholders door Provinciale Staten gehonoreerd. Er gaat binnenkort een pilot van start.” Ook Gerbrand Schutten is enthousiast over de pilot. “Vanaf 1 december dit jaar varen we op donderdag, vrijdag en zaterdag tot 01.00 uur door op de lijnen Dordrecht-Zwijndrecht en Dordrecht-Papendrecht vice-versa. De pilot loopt tot 1 juni 2017 en als het een succes blijkt te zijn, zullen we het structureel in de dienstregeling opnemen.” De ruimere vaartijden bieden veel voordelen, zo zegt Gerben Baaij. “Mensen kunnen langer in de plaats blijven waar zij op dat moment vertoeven. Wij gaan dat stimuleren door het aanbieden van combinatietickets in samenwerking met de culturele sector en speciale acties met de horecasector. Maar ook komen er andere activiteiten in samenwerking met partners om een langer verblijf in de steden te promoten.”

Plannen

Er staat nog een flink aantal andere plannen op de rol. Zo zullen de rechtstreekse verbindingen tussen Rotterdam en Kinderdijk en Dordrecht en Kinderdijk worden voortgezet. “Dit is een onverwacht groot succes gebleken,” zegt Gerbrand Schutten. “Dit jaar hebben we op deze lijnen zo’n 50.000 reizigers aan boord gehad.” Met Waterbus in ons gebied mogen we best blij zijn, zo benadrukt Gerben Baaij nog maar eens. “Er zijn nauwelijks openbaar vervoerders in ons land die  zo nadrukkelijk oog hebben voor de recreatieve en toeristische sector als Waterbus. En die zo goed snappen dat het niet om het vervoermiddel maar om de bestemming gaat. Ik vind dat we het Waterbusnetwerk als één geheel moeten beschouwen. Niet iedere lijn of elk initiatief is voor elke stakeholder van belang. Maar we hebben allemaal belang bij instandhouding en het versterken van de Waterbus. Dus niet klein denken, maar allemaal die ontwikkeling blijven steunen, vanuit de ‘Coalitie Waterdriehoek’,  vanuit Dordrecht én vanuit de andere Drechtsteden.”